آشنایی با آبگرمکن برقی و عملکرد آن

آبگرمکن صنعتی برقی چیست ؟

آبگرمکن صنعتی برقی مخزن آهنی است که در داخل منبع آن المنت تعبیه شده است و منبع الکتریکی متصل به المنت ها تبادل غیر مستقیم دارند و از این تبادل بین آب و المنت و ما از این خروجی آب گرم مصرفی را تامین میکنیم .

چه در یک خانه کوچک یا بزرگ، آپارتمان یا کارخانه و… زندگی می کنید، آبگرمکن برقی ، تحویل مطمئن آب گرم را در هر زمان و تقریباً در هر مکان تضمین می کند.مهم است که بدانید یک آبگرمکن برقی چگونه کار می کند و ببینید آیا ارزش خرید آن را دارد یا نه.

آبگرمکن ها وسایلی آشنا در اکثر خانه ها هستند. این به این دلیل است که آبی که به خانه شما وارد می شود، از طریق سیستمی از لوله ها عبور می کند و بسته به زمان سال معمولا سرد یا خنک است.

برای داشتن آب گرم به اندازه کافی برای دوش گرفتن یا شستن لباس ها و … به یک آبگرمکن برقی نیاز دارید.

آبگرمکن های برقی برای گرم کردن آب ذخیره شده در مخزن ذخیره استوانه ای که معمولاً از فلز ساخته شده است، طراحی شده اند. اینها به آبگرمکن های برقی خانگی و صنعتی معروف هستند. ظرفیت مخازن آبگرمکن ها سازی متفاوت است . در محدوده ۲۵ لیتر تا ۶۰۰۰ لیتر میباشد .

ظرفیتهای کوچک معمولاً در نزدیکی محل استفاده نصب می‌شوند و آب گرم را برای یک یا حداکثر ۳ مصرف کننده معمولی تأمین می‌کنند، در حالی که مدل‌های بزرگ‌تر می‌توانند آب گرم را به چندین دستگاه یا واحد و حتی تعداد زیادی دوش  برسانند. و خیلی از کارخانه ها و معادن و… از آبگرمکن برقی صنعتی با لیتراژ بالاتر استفاده میکنند.

قیمت آبگرمکن صنعتی برقی بستگی به نوع لیتراژ متفاوت میباشد و در نوع ۳فاز و تک فاز تولید میشود .

لیست قیمت آبگرمکن صنعتی 

قیمت آبگرمکن گازوئیلی

قیمت آبگرمکن صنعتی

آبگرمکن نیمه صنعتی یا آبگرمکن گازوئیلی خانگی در لیتراژهای کوچک تولید میشود و اکثرا در مکانهای کوچک و یا جاهایی که آبگرم مصرفی در زوز تقریبا ۴۰۰ لیتر میباشد . قیمت آبگرمکن گازوئیلی پاینتر از قیمت آبگرمکن صنعتی برقی میباشد .

فروش مخزن آبگرمکن برای سفرشهای بالای ۵۰ عدد در شرکت شوفاژکاران امکان پذیر است و شما میتوانید مخزن آبگرمکن را از ما بگیرید و تابلو برق و تجهیزات دیگر را خودتان بر روی ابگرمکن انجام دهید .

اجزای اصلی آبگرمکن صنعتی برقی

  • مخزن ذخیره آب
  • تابلو برق
  • المنت
  •  ترموستات ها
  • میله آند (به درخواست مشتری)
  • شیر تخلیه
  • ورودی آب سرد
  • خروجی آب گرم
  • شیر اطمینان

مخزن یا منبع آب گرم

یکی از مهمترین بخش‌های آبگرمکن های برقی مخزن دار، مخزن آن است که با ظرفیت‌های مختلف ساخته شد و که عموما جنس آن از ورق‌های مقاوم فلزی و استیل می‌باشد. از آن جا که آب داخل منبع اصلی می‌باشد،  جایگاه المنت و قسمتی از ترموستات نیز در آن قرار داده شده است. مخزن شامل ۴ لوله مهم است:

  • لوله ورودی : برای انتقال آب سرد به داخل منبع
  • لوله خروجی : برای انتقال آبگرم به حمام یا سینک، مصارف بهداشتی و …
  • شیر تخلیه : در مواقعی که به دلیل تعمیر یا جا به جایی آبگرمکن نیاز به تخلیه تمامی آب داخل آبگرمکن داریم، از شیر تخلیه استفاده می‌کنیم
  • شیر اطمینان : در صورتی که آب داخل آبگرم کن بیش از حد گرم شود، شیر اطمینان وظیفه انتقال آب گرم اضافی را به بیرون دارد تا از افزایش دما و فشار آبگرم کن بکاهد که البته جنبه حفاظتی و امنیتی بسیار مهمی در منابع بسته و تحت فشار دارد
مطلب مرتبط:   معرفی دیگ فایر تیوب

المنت آبگرمکن برقی

وظیفه اصلی آن تبدیل انرژی برق به انرژی گرمایی و بالا بردن حرارت آب منبع است و جنس آن از آلومینیوم، نیکل و یا کروم است. و همچنین برای جلوگیری از اتصالات برقی و اختلال این قطعه، آن را درون پودر چینی یا خاک سرامیک می‌غلتانند. علاوه بر این کار، برای افزایش مقاومت آن در برابر سایید شدن و زنگ زدن دارای آبکاری از جنس فولاد ضدزنگ نیز می‌باشد.

بدنه

برای استحکام و زیبایی آن را به روش های مختلفی رنگ آمیزی می کنند و معمولاً جنس آن از ورق فولاد است.

ترموستات

وظیفه ترموستات کنترل اتوماتیک دمای آب منبع است که یکی دیگر از قطعات مهم در آبگرم‌کن برقی می‌باشد. ترموستات به‌صورت اتوماتیک عمل می‌کند که خود به تنهایی دارای بخش‌های مختلفی است.

لامپ خبر

همانگونه که از نام آن پیداست وضعیت و عملکرد المنت یا همان هیتر را خبر می‌دهد. در مواقعی که در آبگرم‌کن برقی اختلالی به‌وجود می‌آید. شاهد اختلال در عملکرد لامپ خبر خواهیم بود. این قطعه آبگرمکن‌های برقی در مدار الکتریکی آن و موازی با هیتر نصب شده است. لامپ خبر به صورت همزمان با روشن و یا خاموش شدن المنت، عمل می‌کند و ولتاژ کاری این لامپ ها ۲۲۰ ولت است.

سیم های رابط و عایق نسوز

در منازلی که انشعابات برق به صورت جداگانه اجرا می شوند، بهتر است برای آب گرم‌کن برقی، یک خط مستقل از ورودی برق منزل کشیده شود و این خط با یک فیوز حداقل ۱۵ آمپری حفاظت شود. حداقل مقطع سیم در آب گرمکن می بایست ۵/۱ باشد . به این دلیل که جریان برق مصرفی آبگرمکن برقی زیاد است. و همچنین در هنگام انتخاب دوشاخه نیز به جریان برق مصرفی آب گرم‌کن باید توجه شود.

آبگرمکن برقی مخزنی چگونه کار می کند؟

آبگرمکن برقی-شوفاژکاران
آبگرمکن برقی ، تحویل مطمئن آب گرم را در هر زمان و تقریباً در هر مکان تضمین می کند.

آبگرمکن های برقی با ورود آب سرد به داخل مخزن، به وسیله المنت هایی که داخل آبگرمکن هستند گرم میشوند، سپس انتقال آب گرم از بالای مخزن آبگرمکن به وسیله لوله کشی به دست مصرف کننده میرسد .

مطلب مرتبط:   قیمت دیگ فولادی گالوانیزه

اتصالات الکتریکی

آبگرمکن های برقی با برق تک فاز و سه فاز کار می کنند و باید اتصالات الکتریکی استاندارد سیم کشی شوند .

برخی از مدل‌های کوچک‌تر تک فاز برقی دارای کابل با دوشاخه هستند که به پریز برق متصل می‌شوند، در حالی که مدل‌های بزرگتر باید سیم‌کشی شوند. مدل‌های با حجم بیشتر (مثلاً ۱۰۰۰ لیتر و بالاتر) دارای یک تابلو برق صنعتی در بالای مخزن هستند که در آن  تکنسین اتصالات الکتریکی را برقرار می‌کند.

گرمایش آب و کنترل دما

ترموستات وسیله ای است که برای کنترل گرما طراحی شده و بر اساس آن، جریان الکتریکی تبدیل به گرمایش را کنترل می کند. یک ترموستات دمای آب را کنترل می کند و هنگامی که به دمای تنظیم شده رسید، المنت گرمایشی را خاموش می کند.

برخی از مدل ها دارای یک المنت گرمایشی و یک ترموستات هستند، در حالی که برخی دیگر دارای تعداد زیادی المنت که با تابلو برق کنترل میشود. یک آبگرمکن برقی معمولی در محدوده ۲۲۰ تا ۲۳۰ ولت کار می کند،

المنت ها در داخل مخزن آبگرمکن نصب میشوند. الکتریسیته به المنت ها وصل میشود و انرژی را به گرما تبدیل می کند و گرما را به آب منتقل می کنند و باعث گرم شدن آب داخل ابگرمکن ها میشوند.

میله آند قربانی: ساخته شده از منیزیم یا آلومینیوم با هسته فولادی، میله آند قربانی در مخزن آبگرمکن آویزان می شود تا به کاهش خوردگی کمک کند.

لوله خروجی : لوله گرمایشی که به سمت در بالای مخزن است و به آب گرم اجازه خروج از آبگرمکن را میدهد.

ترموستات: این یک دستگاه کنترل دمای آب است. برخی از آبگرمکن های برقی برای هر المنت یک ترموستات جداگانه دارند .

مکانیزم گرمایش : آبگرمکن های برقی دارای المنت های گرمایشی در داخل مخزن هستند تا آب را گرم کنند. آبگرمکن های گازی به جای آن از مشعل و سیستم دودکش استفاده می کنند.

مزایای آبگرمکن صنعتی برقی

اصلی‌ترین مزیتی که می‌توان به این دسته آبگرمکن‌ صنعتی نسبت داد، همان مسئله‌ای است که می‌تواند در محل‌هایی که دسترسی به گاز سخت است، مورد استفاده قرار بگیرد. از موارد دیگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بی صدا بودن آبگرمکن برقی به دلیل استفاده از انرژی برق
  • عدم نیاز به نصب دودکش آبگرمکن برقی
  • تمیزی و کم کردن خطرات ناشی از آلودگی محیط
  • راحتی نصب و هزینه پایین برای تعمیر و نگهداری از آبگرمکن
  • داشتن عمر بیشتر به دلیل عدم وجود شعله در آبگرم‌کن برقی
  • نصب آسان بدون نیاز به لوله کشی گاز و دودکش
  • کاهش حجم لوله کشی گازی در ساختمان‌ها به دلیل اینکه از انرژی برق استفاده می‌شود
  • برای مصرف انرژی و گرم کردن آب، نیاز به اکسیژن ندارد
  • استفاده از آبگرمکن برقی در داخل ساختمان باعث مستقل شدن آبگرم  واحد‌ها از یکدیگر می‌شود
مطلب مرتبط:   منبع انبساط تحت فشار چیست؟

معایب آبگرمکن برقی

مصرف برق: از معایب آبگرمکن برقی این است که به‌صورت کلی مصرف برق آن نسبتا زیاد می‌باشد که البته آن هم به دلیل دائم کار نبودن و استفاده گاه و بیگاه از آبگرمکن برقی ،

این هزینه چندان بالا نخواهد بود. وابستگی مطلق آبگرمکن برقی به برق، از دیگر تفاوت های آبگرمکن برقی نسبت به آبگرمکن گازی است.

نشت آب: نشت آب  یکی از مشکلات  محتمل آبگرمکن ها است. نشتی معمولاً به دلیل ،فشار بیش از حد آب، گرم شدن بیش از حد، سوپاپ خراب شده، نشتی از اتصال لوله کشی، یک واشر خراب شده یا خرابی شیر خروجی مخزن آب باشد.

در این صورت می‌توانید با آچار پیچ‌های شل شده را سفت کنید. اگر چکه کردن آب به دلیل پوسیدگی مخزن باشد، با تعمیرکردن مخزن، مشکل برطرف نمی‌شود و تنها راه حل آن تعویض مخزن است.

مخازن آب می‌توانند به دلیل خوردگی یا سایر موارد مانند اورینگ‌های نامناسب نشت کنند. در صورت نیاز به جایگزینی یک حلقه اورینگ فکر کنید یا مخزن را به دست تعمیرکار بسپارید.

زنگار: زنگار (زنگ فلزات) یکی از مشکلات آب گرمکن است که می‌تواند در اثر خوردگی مخزن یا یک میله آند اتفاق افتاده باشد. اگر آب خروجی بویی شبیه به بوی تخم مرغ داشت باید میله درون مخزن را تعویض و به وسیله تصفیه کردن آب، آن را باکتری زدایی کنید و اگر میله آند خراب است،

آن را با یک میله آند منیزیم جایگزین کنید. و همچنین یک میله آند خراب و در حال پوسیدگی می‌تواند هیدروژن آزاد کند. برای حل این مشکل در ابتدا آبگرمکن را شستشو دهید.

سپس مخزن و لوله‌ ها را به مدت دو ساعت با محلولی که شامل ۲ پیمانه پراکسید هیدروژن ۳ درصد و ۴۰ پیمانه آب است، بشویید. در صورت ادامه بو، آند خراب را با یک آند آلیاژ روی جدید جایگزین کنید.

رسوب: وجود چنین مشکلی به دلیل رسوب گرفتن آبگرمکن و همچنین به جوش آمدن آب درون مخزن است. برای رفع این مشکل در ابتدا باید مخرن را شستشو نمایید و آن را  بطور کامل از رسوب پاک نمایید، اگر با انجام تمامی این موارد همچنان مشکل برقرار بود باید مخزن آبگرمکن را تعویض نمایید .

خرید آبگرمکن برقی

جهت خرید انواع آبگرمکن های برقی با فیمت مناسب و بهترین کیفیت با شرکت شوفاژکاران در ارتباط باشید.

تلفن تماس :    ۹۸۲۱۶۶۳۱۱۴۸۲+

(۲ امتیاز) - ۵/۵

۲ دیدگاه. Leave new

  • شبنم حسینی
    ۴ دی, ۱۴۰۲ ۲:۲۷ ب٫ظ

    میتونیم از آبگرمکن صنعتی برقی در خونه هم استفاده کنیم؟

    پاسخ
    • پشتیبانی شوفاژکاران
      ۴ دی, ۱۴۰۲ ۲:۲۸ ب٫ظ

      بله، آبگرمکن برقی صنعتی به طور گسترده در خانه‌ها نیز استفاده می‌شود. مدل‌های کوچکتر اغلب برای تأمین نیازهای آب گرم خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست محتوا