معرفی دیگ فایر تیوب

دیگ فایر تیوب  (۳ پاس)

دیگ فایر تیوب که به نام دیگ های آتش در لوله نیز شناخته می شوند، رایج ترین نوع دیگ های صنعتی هستند که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند. در مقایسه با دیگ های لوله آب، آنها برای کاربردهای کوچکتر بسیار مناسب تر هستند زیرا می توانند بهتر با نوسانات ناگهانی بخار تقاضای بالا مقابله کنند.

احتراق در داخل یک کوره با گازهای خروجی (گازهای دودکش) قبل از خروج از یک دودکش از یک سری لوله عبور می کند. از آنجا که گرمای مشعل از لوله های غوطه ور در آب عبور می کنند، دیگ بخار به عنوان “دیگ لوله آتش خوار نیز نامیده می شود.

دیگ فایرتیوب-شوفاژکاران
دیگ فایر تیوپ

قطعات و عملکردهای دیگ فایر تیوب

  • پوسته و یا Shell دیگ فایر تیوب

بسیاری از قطعات دیگ بخار لوله آتش در داخل یک پوسته استوانه ای بلند قرار دارند که به عنوان یک مخزن تحت فشار عمل می کند. پوسته پر از آب با فضایی در بالای آن برای آزادسازی بخار است.

عملکردهای دیگ فایر تیوب
عملکردهای دیگ فایر تیوب
  • لوله ها و یا Tubes دیگ فایر تیوب 

لوله ها از یک سر پوسته به سر دیگر عبور می کنند. این ممکن است یک بار یا چندین بار رخ دهد. پوسته و لوله ها ممکن است در جهت عمودی یا افقی نصب شوند، اگرچه جهت عمودی کمتر رایج است.
تعدادی از لوله‌ها ممکن است قطر ضخیم‌تری نسبت به لوله‌های استاندارد داشته باشند، این لوله‌ها به عنوان «لوله‌های باقی‌مانده» نامیده می‌شوند. لوله های ثابت فشارهای مکانیکی وارد بر ورق های لوله را در هنگام تحت فشار قرار دادن دیگ بخار کاهش می دهند. میله های اقامتی نیز ممکن است برای این منظور استفاده شوند.

مطلب مرتبط:   انواع آبگرمکن صنعتی مشعل دار
دیگ فایرتیوب-شوفاژکاران
لوله ها و یا Tubes دیگ فایر تیوب 
  • کوره دیگ فایرتیوب

کوره جایی است که احتراق رخ می دهد. این مکانی است که بالاترین درجه حرارت در دیگ بخار است. کوره ها معمولاً برای افزایش استحکام مکانیکی موج دار یا کاروگیت هستند، اگرچه کوره های غیر موجدار غیر معمول نیستند.

دیگ فایرتیوب-شوفاژکاران

  • آب بندی لوله ها

ورق های لوله برای آب بندی هر دو انتهای پوسته و ایجاد مکانی برای نصب لوله ها استفاده می شود. ورق های لوله معمولاً از طریق میله های ثابت به پوسته متصل می شوند.

دیگ فایرتیوب-شوفاژکاران

  • مشعل دیگ فایر تیوب

سوخت، هوا و گرما باید به کوره وارد شود تا احتراق حاصل شود. سوخت و هوا توسط مشعل وارد کوره می شود. منبع احتراق توسط یک جرقه زن (الکترودی که یک قوس الکتریکی شبیه به شمع اما بزرگتر ایجاد می کند) فراهم می شود. سوخت‌های معمولی شامل گاز و گازوئیل دسترس هستند . جلوی دیگ در جایی است که مشعل نصب شده است.

انواع دیگ فایر تیوب

می توان طراحی و انواع دیگ فایر تیوپ را به چند طریق تغییر داد:

  • پشت خیس – قسمت پشتی کوره توسط یک ژاکت آب احاطه شده است. Wet back
  • پشت خشک – قسمت پشتی کوره فقط با ورق فلز احاطه شده است. Dry back
  • گنبد بخار – گنبدی که بر روی پوسته دیگ نصب شده است تا به آزادسازی بخار کمک کند. Steam dome
  • تعداد کوره ها – یک دیگ ممکن است بین یک تا سه کوره داشته باشد (قانون کلی).

طراحی کوره

دیگ فایرتیوب-شوفاژکاران

تعداد پاس دیگ – هر بار که گرمای مشعل از دیگ عبور می کند، به عنوان یک پاس نامیده می شود. دیگ فایر تیوب معمولاً دارای سه یا چهار پاس است، اگرچه بویلرهای یک و دو پاس نیز در حال استفاده هستند.

مطلب مرتبط:   منبع انبساط تحت فشار چیست؟

 

دیگ فایرتیوب-شوفاژکاران

دیگ فایر تیوب چگونه کار می کنند؟

هوا و سوخت توسط یک مشعل وارد کوره می شوند. مخلوط هوا/سوخت توسط یک جرقه زنی مشتعل شده و احتراق شروع می شود.

گرمای حاصل از احتراق بلافاصله به دیواره کوره و آب اطراف منتقل می شود. بین ۴۰ تا ۶۰ درصد از کل گرمای تولید شده در دیگ بخار به آب کوره منتقل می شود و بقیه از طریق لوله ها به آب منتقل می شود. کوره نشان دهنده اولین عبور از دیگ بخار است.

گازهای خروجی حاصل از احتراق سپس به اولین محفظه معکوس می روند. گازها از محفظه معکوس خارج می شوند و سپس وارد گذر لوله دوم، محفظه معکوس دوم، پاس لوله سوم، جعبه دود و در نهایت دودکش می شوند.

آب با گرمای حاصل از احتراق و گازهای خروجی حاصل از آن گرم می شود. با گرم شدن آب در پوسته، بخار در بالای پوسته دیگ بخار آزاد می شود. بخار تا رسیدن به فشار و دمای مطلوب به جمع شدن ادامه می دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در شوفاژکاران در ارتباط باشید.

 

(۱ امتیاز) - ۵/۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست محتوا