آشنایی با منبع دوجداره آبگرم

منبع دوجداره آبگرم چیست ؟

منبع دوجداره آبگرم نوعی آبگرمکن است که برای گرم کردن آب گرم بهداشتی به صورت غیر مستقیم با توجه به نیاز ساختمان داخل موتورخانه نصب می شود.

تمامی ساختمان های مسکونی، اداری یا تجاری که نیاز به آب گرم بهداشتی دارند، لزوما به یک مبدل گرمایی نیاز دارند. این مبدل می تواند منبع دوجداره و یا منبع کویلی باشد.

منبع دوجداره آبگرم برای تولید آبگرم مصرفی در موتور خانه ها استفاده می شود و براساس انتقال حرارت که حالتی از انتقال انرژی بین سطح جامد جداره منبع و آب موجود درمجاورت آن است ایجاد می شود.

وظیفه منبع دوجداره آبگرم در موتورخانه تامین آب گرم مصرفی داخل ساختمان می باشد. این منبع که در اغلب ساختمان های حرارت مرکزی دیده می‌شود، از دو استوانه تو در تو تشکیل شده است.

آب داغ یا بخار تهیه شده در دیگ به جدار خارجی منبع ارسال می ود و آب موجود در استوانه داخلی را گرم می کند. این منبع کاملا مانند یک مبدل حرارتی دو لوله ای عمل میکند که دارای مخزن ذخیره است.

برای برآورد میزان حجم مورد نیاز یک منبع به اطلاعاتی زیر نیاز است :

تعداد نفرات ساختمان، تعداد شیرهای مصرفی، نوع کاربری یک ساختمان، ضریب تقاضا برای افراد یا سکنه یک ساختمان

ساختار منبع دوجداره موتورخانه

منبع دوجداره

منبع دوجداره آبگرم نوعی منبع موتورخانه و یکی از قدیمی ترین و مدرن ترین تجهیزاتی است که در موتور خانه در راستای افزایش بهره وری مورد استفاده قرار می گیرد. ساختمان این منبع از دو لایه داخلی و بیرونی ساخته شده و به همین دلیل به آنها منبع دوجداره گفته می شود.

در جدار داخلی دستگاه آب گرم مصرفی قرار دارد و در جدار خارجی، آب گرم از سیستم موتورخانه (بویلر) جریان دارد. به دلیل فشار بیشتر در قسمت جداره اول که آب شهر جریان دارد باید جداره داخلی با ضخامت بیشتری نسبت به جداره خارجی که آب سیستم گرمایشی جریان دارد در نظر گرفته شود.

بنابراین برای بیان ضخامت ورق گالوانیزه جهت ساخت جداره های مخزن دوجداره گالوانیزه از دو عدد استفاده می شود.

برای مثال برای یک مخزن دوجداره موتورخانه به ضخامت ۵-۳ نشان دهنده این می باشد که جداره داخلی از ضخامت ۵ میلیمتر و جداره خارجی از ضخامت ۳ میلی متر ساخته شده است.

مطلب مرتبط:   تفاوت منبع کویل دار و منبع دوجداره

ضخامت ورق مناسب

منبع دو جداره آبگرم با ضخامت ورقهای متفاوت تولید می شود و این بستگی به نیاز شما دارد که باید مناسب ترین ضخامت ورق را براساس شرایط ساختمان و موتورخانه خود انتخاب کنید
تا در کنار هزینه مقرون به صرفه از کارایی و طول عمر مناسب منبع دوجداره نیز بهره مند شوید.

منابع دوجداره از دو ورق متفاوت ساخته می شوند:

ورق مورد استفاده جهت ساخت منبع اصلی و میانی که معمولا ضخیم تر است.این ورق براساس ظرفیت و  فشار آب ساختمان انتخاب میشود. هرچه منبع دو جداره بزرگتر، تعداد طبقات و فشار آب بیشتر باشد ورق منبع میانی را باید ضخیم تر در نظر گرفت

برای ساختمان های دو تا سه طبقه و با فشار آب بین ۳ تا ۴ بار و ظرفیت بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ لیتری ورق ۴ یا ۴.۵ میتواند ضخامت مناسبی باشد

ساختمانهای ۴ طبقه و فشار آب ۳ تا ۵ بار  و ظرفیت ۴۰۰ تا ۶۰۰ لیتری ضخامت ورق کمتر از ۴.۵ پیشنهاد نمیشود.

ساختمانهای بلند تر و واحد های بیشتر و  ظرفیت ۶۰۰ لیتر به بالا ورق ۵ میلیمتر پیشنهاد می شود.

ضخامت ورق جداره بیرونی

جداره بیرونی در تماس با آب موتورخانه یا شوفاژ میباشد. فشار سیستم های موتورخانه که اکثرا از منبع انبساط باز استفاده می کنند متناسب با ارتفاع ساختمان است.

در انتخاب ورق بیرونی منبع دوجداره آبگرم دمای موتورخانه و ارتفاع ساختمان موثر است اگر از منبع انبساط بسته برای موتورخانه یا شوفاژ استفاده می شود ارتفاع ساختمان مهم نیست و فقط فشار سیستم موتورخانه باید در نظر گرفته شود.

با توجه به اینکه ضخامت ورق میانی منبع دوجداره براساس ارتفاع و فشار آب محاسبه شد میتوان ضخامت ورق بیرونی را متناسب با ضخامت ورق میانی انتخاب کرد اما اگر دمای موتورخانه بیشتر از حد معمول( ۷۵ درجه) است بهتر است ضخامت ورق بیشتر برای جداره بیرون در نظر گرفته شود.

برای منابع با ظرفیت ۲۰۰ و ۳۰۰ لیتر ، تعداد طبقات ۱و ۲ طبقه و ضخامت ورق میانی ۴ میلیمتر ضخامت مناسب ۲ یا ۲.۵ برای جداره رویی میباشد.
در چنین شرایطی برای سفارش منبع دوجداره گفتن ظرفیت و سپس دو ضخامت پس از هم کافی است
مثلا منبع دوجداره ۳۰۰ لیتری ورق ۴، ۲ میتواند گویای کامل نیاز شما باشد.

مطلب مرتبط:   مزایای استخر پیش ساخته فایبرگلاس

برای ظرفیت های بالاتر ۶۰۰ لیتری و ورق میانی ۴.۵ به بالا ورق جداره ۳ بهترین انتخاب است.

فراموش نکنید قیمت منبع دوجداره آبگرم کاملا متناسب با این ضخامت هاست و ضخامت بیشتر ورق یعنی قیمت منبع دوجداره بیشتر اما طول عمر بیشتر در ضخامت ورق بالاتر را فراموش نکنید.

جنس ورق منبع دوجداره آبگرم

ورق مورد استفاده در ساخت منبع دوجداره گالوانیزه است. اما ورق گالوانیزه هم انواع مختلف و سازنده های گوناگون دارد.

گالوانیزه به روش پوشش ورق فولاد سیاه توسط فلز روی (Zn) گفته می شود.

منبع دوجداره آبگرم با ورق گالوانیزه ساخته می شود تا آب مصرفی بهداشتی و تمیز باشد. البته لازم به ذکر است که فلز روی به مرور زمان داخل آب گرم مصرفی حل میشود به همین دلیل از این آب برای مصارف نوشیدنی نباید استفاده کرد.

خم کاری و جوشکاری

یکی از نکات بسیار مهم در کیفیت منبع دوجداره آبگرم که اکثر خریداران به آن توجهی نمیکنند نوع خمکاری و جوشکاری منبع است.

اگر به تمام منابع دوجداره فرسوده و آسیب دیده دقت کنید متوجه خواهید شد که اکثر آنها از محل خمکاری و جوشکاری سوراخ شده اند. بیشتر نقطه آسیب خمکاری عدسی های دوسر منبع و محل جوشکاری آنهاست.

وقتی محل خمکاری و محل جوشکاری عدسی یک نقطه باشد عملا ضخامت ورق منبع دوجداره آبگرم در آنجا به کمتر از نصف میرسد. عملیات خمکاری خود با کاهش ضخامت ورق در محل خم و جوشکاری با ذوب فلز در محل جوشکاری باعث کاهش ضخامت می شوند.

طرز کار منبع دوجداره آبگرم

منبع دو جداره آبگرم که از تجهیزات گرمایش و موتورخانه به شمار می رود، جهت گرم کردن آب مصرفی داخل موتورخانه قرار می گیرند و ساختار کلی آنها به صورت افقی (خوابیده) و در ظرفیت های مختلف بر اساس نیاز مصرفی ساختمان از ۳۰۰ تا ۱۵۰۰ لیتر ساخته می شوند.

باید توجه داشت که ظرفیت مخزن دوجداره موتورخانه باید متناسب با ظرفیت حرارتی دیگ و همچنین مقدار مصرف آب گرم بهداشتی در ساعت برای هر واحد انتخاب شود، در غیر این صورت راندمان به شدت کاهش خواهد یافت.

لوله کشی منبع دوجداره موتورخانه باید به گونه ای باشد که ورودی شهر با آب گرم سیستم گرمایشی مخالف هم باشند. آب سرد ورودی به منبع از لوله کشی شهر از پایین منبع وارد شده و پس از تبادل حرارت از سمت بالای مخزن خارج می شود.

مطلب مرتبط:   فروش آبگرمکن صنعتی مشعل دار در تهران

همچنین آب سیستم گرمایشی از بالای مخزن وارد جداره دوم شده و مخالف جهت با آب مصرفی مجدد به بویلر باز می گردد. به عدسی جداره میانی منبع یک عدد بوشن نصب شده که آب برگشت مصرفی به آن متصل می شود.

نقاط قوت منبع دوجداره آبگرم

  • عدم افت فشار آب
  • عدم نیاز به استفاده از پمپ
  • قیمت کمتر و مقرون به صرفه بودن
  • نصب آسان
  • کم بودن هزینه های تامین انرژی
  • جهت گرم کردن آب سرد، نیاز به انرژی مصرفی کمی دارد.

نقاط ضعف منبع دوجداره آبگرم

  • افت حرارتی بیشتر در مقایسه با مبدل های دیگر
  • عدم تعمیر در زمان پوسیدگی و سوراخ شدن لایه های داخلی
  • تلفات حرارتی بیشتر در مقایسه با مبدل صفحه ای
  • با توجه به نوع طراحی و عملکرد منبع، تنها به صورت افقی تولید می شود و جهت نصب نیاز به فضای بیشتری دارد.
  • در منابع دوجداره ای که ظرفیت بالایی دارند، اسیدشویی و شست و شوی منبع بسیار سخت است.
  • در صورت ایجاد خوردگی یا به وجود آمدن سوراخ علی الخصوص در اطراف عدسی، تعمیر منبع غیرممکن است.

مرکز فروش منبع دوجداره در تهران

شرکت شوفاژ کاران اهورا، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدی انواع تجهیزات تصفیه، منابع انبساط، انواع آبگرمکن‌ها، منابع کویل دار، انواع منابع ذخیره و همچنین منابع دو جداره می‌باشد.
وظیفه حیاتی شرکت شوفاژ کاران اهورا در تولید چنین محصولاتی باعث شده تا انواع این محصولات توسط افرادی توانمند و مهندسینی خبره تولید شود و در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد.
اولویت کار شرکت شوفاژ کاران اهورا، رضایت مشتریان است و همین امر در کیفیت بالای محصولات این شرکت، اثری مثبت داشته است. نکته حائز اهمیت در رابطه با شرکت شوفاژ کاران اهورا ساخت انواع منابع آب گرم و ذخیره با هر نوع ظرفیت و متریال، مطابق با خواسته مشتریان است.
امید بر این است تا با خرید محصولات با کیفیت شرکت‌های داخلی، موجب افزایش تولید و رونق آن‌ها شده و همچنین موجب بروز استعدادهای جوان این مرز و بوم شویم.

 

(۱ امتیاز) - ۵/۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست محتوا