مبدل حرارتی

مبدل حرارتی وسیله ای می باشد که برای انتقال حرارت در بین دو سیال و یا حتی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. این مبدل ها در فرآیند سرمایش و گرمایش مورد استفاده قرار می گیرند.
هدف مبدل حرارتی خنک کردن سیال های گرم و گرم کردن سیال هایی که دمای پایینی دارند و یا هر دو عمل می باشد.در واقع یکی از موثرترین روش های کنترل مصرف انرژی ، استفاده از مبدل های حرارتی است.این مبدل ها در صنایع مهمی از جمله نفت و گاز ، خودروسازی ، موتورخانه ها ، تهویه مطبوع ، صنایع غذایی، نساجی ، داروسازی و …کاربرد دارند. بسیاری از فرایند های صنعتی احتیاج به درجه خاص و مشخصی از دما دارند و نباید در طی عملکرد زیاد داغ شوند و حرارت بالایی داشته باشند پس در اینجا مبدل حرارتی وارد عمل شده و دما را تنظیم نگه میدارد.

مبدل حرارتی
مبدل حرارتی پوسته و لوله

مبدل حرارتی پوسته و لوله

مبدل پوسته و لوله ترکیبی از مجموعه پوسته است که در اصطلاح به آن shell گفته می شود. این پوسته ها استوانه ای شکل هستند و شامل یک سری لوله های گذر سیال نیز خواهند بود.این نوع مبدل کاربرد گسترده ای در صنایع شیمیایی دارد.

مبدل حرارتی اسپانیایی

مبدل حرارتی اسپانیایی

همه ی مبدل ها مانند هم عمل می کنند و از لحاظ عملکرد هیچ تفاوتی با هم ندارند به جز یک سری تفاوت های جزئی که بین آن ها وجود دارد. مبدل اسپانیایی محصولی کاملاً حرفه ای و ویژه است که برای انتقال گرما مایعات استفاده می شود.

مبدل حرارتی استخر

مبدل حراراتی استخر

عمل گرمایش آب در استخر ها توسط مبدل های حراراتی استخر انجام می گیرد و این مبدل ها جز اصلی ترین سیستم گرمایشی استخر هستند که دمای آب را کنترل می کنند.برای خرید مبدل حرارتی استخر باید حتما زمان مورد نیاز جهت گرمایش استخر را در نظر بگیرید.

مبدل حرارتی فلکسینوس

مبدل حرارتی فلکسینوس

این مبدل همچون دیگر مبدل‌ها، وظیفه فراهم کردن آب گرم را برای مصرف کنندگان دارد. این نوع مبدل‌ها به دلایل مختلفی همچون مقاومت بالا در برابر کلر، در استخرها کاربرد دارند و در تامین آب گرم استخر نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

مبدل حرارتی استیل

مبدل حرارتی استیل

روش عملکرد این محصول به این صورت می باشد که یک سیال با دمای بالاتر وارد سیستم می شود و یک سیال دیگر در بخش دیگری از سیستم وارد می شود. در راستای تماس این دو سیال باهم انتقال حرارت انجام می شود.این مبدل ابعاد متفاوتی دارد.

مبدل حرارتی دریایی

مبدل حرارتی دریایی

مبدل حرارتی دریایی به طور کلی، به منظور خنک کردن موتورهای دریایی بنزینی و یا دیزلی مورد استفاده قرار می گیرند.خنک‌کاری مستقیم سیلندر ها و سرسیلندر ها با استفاده از آب دریا روش مطلوبی نیست، چون آب دریا توان خنک کردن موتورها را به میزان کافی ندارد.

مبدل های حرارتی دستگاه هایی هستند که در صنایع مختلف همچون صنعت نفت و گاز، صنعت پتروشیمی و حتی در سیستم‌های گرمایشی و حرارتی نقش مهم و اساسی را ایفا می‌کنند. همان طور که از نام این مبدل‌ها مشخص است، وظیفه‌ی تبادل را برعهده دارند، به طوری که حرارت و گرما را بین دو ماده که سیال می‌باشند انتقال می‌دهند. مبدل‌های حرارتی به منظور گرم کردن یک سیال تولید می‌شوند و در صنعت و سیستم‌های گرمایشی و حرارتی بسیار کاربردی هستند. این مبدل‌ها انواع مختلفی دارند که یکی از پر فروش ترین آن‌ها مبدل حرارتی پوسته و لوله می‌باشد.

مبدل های حرارتی چگونه ایفای نقش می‌کنند؟

اگر بخواهیم کمی به طریقه عملکرد مبدل حرارتی بپردازیم؛ لازم به ذکر است که این مبدل‌ها به این گونه عمل می‌کنند که حرارت را بین دو سیال انتقال می‌دهد. در اصل مبدل حرارتی، حرارت را از سیالی با دمای بالاتر می‌گیرد و به سیالی که دمایش پایین‌تر است، انتقال می‌دهد تا هر دو سیال به دمای یکسان برسند. البته ناگفته نماند که این انتقال حرارت در درجات مختلف به شیوه‌های مختلف صورت می‌گیرد. شیوه‌های انتقال حرارت به سه صورت جابه‌جایی، هدایتی و تشعشعی امکان پذیر است و با توجه به درجه حرارت سیال، یکی از این شیوه‌ها انتخاب خواهد شد.

مبدل حرارتی پوسته و لوله جز متداول‌ترین و پرکاربردترین نوع مبدل هایی است که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای کاربردهای مختلف و در اندازه‌های گوناگون ساخته می‌شود. بنابراین قیمت آن بر حسب ابعاد و کاربرد آن متفاوت است. شرکت شوفاژکاران اهورا تولید کننده انواع مبدل های حرارتی اعم از پوسته و لوله ، استخر ، فلکسینوکس ، اسپانیایی ، دریایی و استیل می باشد که دارای بهترین جنس و با گارانتی محصول هستند. جهت مشاوره با کارشناسان شوفاژکاران اهورا می توانید شماره تماس خود را در کادر روبرو بگذارید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نیاز به مشاوره دارید؟