تفاوت منبع کویل دار و منبع دوجداره

تفاوت منبع کویل دار و منبع دوجداره در وجود دو مخزن استوانه ای تو در تو در منبع دو جداره است.در ادامه با این منبع ها و تفاوت آن ها آشنا خواهیم شد ، با ما همراه باشید.

منبع کویل دار چیست ؟

منبع کویل دار از جمله تجهیزات ضروری هر موتورخانه محسوب می شوند و برای تولید و ذخیره آب گرم در محیط های خانگی،تجاری و صنعتی استفاده می گردد که از یک مخزن به شکل استوانه و از جنس فولاد یا گالوانیزه ساخته می شود. منابع کویل­ دار در دو نوع افقی و عمودی موجود هستند. کاربرد اصلی منبع تامین گرمای ساختمان از طریق تولید آب گرم است.

در ساختار این نوع منبع چند لوله مسی هم به کار رفته است. در منبع کویل دار ، آب گرم از دیگ خارج شده و وارد کویل‌ها می‌شود و کویل‌های حاوی آب گرم، به‌عنوان منبع گرم شدن آب سردِ ورودی به مخزن عمل می‌کنند.
مخزن کویل دار یک مبدل حرارتی مانند آبگرمکن های خانگی است با یک تفاوت اصلی که در آبگرم کن ها از شعله برای گرمایش استفاده میشود ولی در مخزن کویل دار از آب برای گرمایش استفاده میشود.

انواع منابع کویل دار

نکته قابل توجه در خصوص این منابع این است که به دلیل مخازن موجود در این منابع ، حتی در صورت استفاده نکردن از منبع نیز آب گرم همچنان موجود و در دسترس می باشد.
منابع کویل دار انواع مختلفی دارند از جمله :

  • منابع کویل دار ایستاده
  • منابع کویل دار افقی
  •  منابع کویل دار اسپیرال

منبع های افقی بدون پایه ساخته می شوند تا در هنگام نصب طبق ارتفاع مورد نظر برای آنها پایه ساخته شود. برای منبع های ایستاده پایه دار ساخته می شود.

در منبع های اسپیرال به دلیل ساختار به خصوصی که دارند راندمان کار بالاتر از منبع کویل دار ایستاده و افقی و منبع دوجداره است و بازدهی بهتر انجام می گیرد.
بر اساس اطلاعات و تحقیقات به دست آمده ، منبع کویل دار ایستاده پر طرفدار تر است و بیشتر مورد استفاده عموم قرار میگیرد زیرا سطح کمتری از فضا را اشغال میکند.

مطلب مرتبط:   قیمت مبدل حرارتی پوسته و لوله

منبع کویل دار ایستاده و افقی

این منابع از لحاظ عملکرد ، کارایی یکسانی دارند در عین حال تفاوت های جزئی دارند که ما برایتان شرح می دهیم تا بتوانید بهترین انتخاب را انجام دهید.
در منبع کویل دار افقی به دلیل تک جداره بودن این محصول ، نگهداری و تعمیرات راحت تر صورت می گیرد.در این مدل منابع کویل ها به شکل یو انگلیسی ساخته می شوند تا بتوانیم آسان تر عملیات رسوب زدایی را انجام دهیم.

مزیت های منبع کویلی یا کویل دار

  • به دلیل تک جداره بودن ، این منبع تعمیر راحتی دارد.
  • راندمان بالایی دارد و فرایند رسوب زدایی از ان آسان است.
  • سرعت انتقال گرما در منابع کویل دار از سایر منابع بیشتر می باشد.
  • در صورت ایجاد مشکل و یا خرابی یکی از کویل ها ، تولید آب گرم در آن متوقف نخواهد شد.
  • و …
تفاوت منبع کویل دار و منبع دو جداره
تفاوت منبع کویل دار و منبع دو جداره در وجود دو مخزن استوانه ای تو در تو در منبع دو جداره است.

در مورد اسیدشویی منبع کویل دار بخوانید.

منبع دو جداره چیست ؟

منبع دوجداره آبگرمکن های غیر مستقیمی هستند که برای تولید آب گرم مصرفی در موتورخانه ها کاربرد دارد،در واقع یکی از مهمترین جزء موتورخانه ها ، منبع های دوجداره هستند. وظیفه منبع دو جداره تامین آب گرم مصرفی برای منازل و ساختمات ها مانند آب آشامیدنی،شست و شو و … میباشد. منبع های دوجداره همانطور که از نام آن ها پیداست از دو استوانه بیرونی و داخلی تشکیل شده اند و در اکثر مواقع سفارشها به صورت افقی تولید میشود و گاها به سفارش مشتری منبع دوجداره ایستاده  نیز تولید میشود  قیمت منبع دوجداره ایستاده به خاطر ووزن پایه ها کمی بیشتر از نوع  منبع دوجداره افقی است  .

این منبع از دو استوانه تو در تو تشکیل شده است و دارای اندازه های مختلفی می باشد. حجم های مختلفی از این منابع در بازار موجود می باشند که متناسب با نیاز و مصرف ساختمان ها می توان از آن انواع آن استفاده کنید.

جنس این منابع به طور معمول ورقه های فولادی گالوانیزه می باشد که در برابر خوردگی و پوسیدگی مقاومت بالایی دارند. به این دلیل از ورق گالوانیزه استفاده می شود که آب گرمی با کیفیت بالا داشته باشیم زیرا منبع هایی که دچار زنگ زدگی یا خوردگی شوند،باعث تغییر رنگ و طعم آب می شوند.

آب گرم تولید شده در موتورخانه یا شوفاژخانه از طریق مدار آب گرم به کلکتور می رود و از آن جا توسط لوله رایزر ساختمان به هر یک از واحدهای موجود منتقل می‌گردد و پس از عبور از لوله کشی ها با توجه به سطح تماس زیادی که با محیط پیدا می‌کند، گرمای خود را به مصرف کننده میرساند و اضافه آب گرم مصرفی از طریق مسیر برگشت به رایزر برگشته و سپس دوباره به داخل منبع دوجداره برای باز گرم شدن منتقل می‌شود برگشت آبگرم مصرفی در کمتر مصرف شدن انرژی لازم است .بیشتر در ویکی پدیا

طرز کار منبع دو جداره

تقریبا شبیه به یک مبدل حرارتی عمل می‌کند و آبی که دارای درجه حرارت معمولی است، با قرار گرفتن در مجاورت آب گرم داخل منبع، گرم شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این منابع از دو استوانه که به صورت تو در تو قرار دارند، تشکیل شده و وظیفه‌ای که بر عهده دارند، صرفا گرم کردن آب می‌باشد.
از پارامترهای مهمی که در انتخاب یک منبع دو جداره بسیار اهمیت دارد، حجم منبع است که با توجه به تعداد خانوار و جمعیت ساختمان و همچنین تعداد شیرهای موجود در داخل ساختمان، تعیین می‌گردد.

مطلب مرتبط:   10 مرحله نصب آبگرمکن صنعتی

مزایای منبع دوجداره :

  • هزینه پایین تعمیر و سرویس
  • قیمت خرید معقول و مناسب نسبت به فن کویل و سایر تجهیزات
  • توانایی گرم نگه داشتن آب مصرفی بدون نیاز به پمپ گردش در فصل گرما
  • افت فشار بسیار پایین

شرکت شوفاژکاران یکی از تولید کننده کنندگان منبع دوجداره موتورخانه از لیتراژ ۲۰۰ الی ۲۰۰۰ لیتر با استفاده از ورق گالوانیزه با ضخامت های مختلف و استاندارد با گارانتی ۵ ساله و پشتیبانی ۱۰ ساله می باشد.

تفاوت منبع کویل دار و منبع دوجداره در چیست؟

منبع کویل دار و منبع دوجداره هر دو از تاسیسات گرمایشی مرکزی می باشند که در موتورخانه ها نصب می شوند و با استفاده از آن ها می توان گرمای مورد نیاز ساختمان ها را از طریق آب تامین کرد.
یکی از مهم ترین تفاوت های این دو منبع در تعداد بدنه استوانه ای می باشد که در ساختار آنها به کار رفته است. در منبع دو جداره دو عدد استوانه تو در تو و در منبع کویل دار فقط از یک بدنه استوانه ای استفاده می شود.

همچنین منبع کویل دار در مقایسه با منبع دوجداره مصرف سوخت کمتری دارد و منبع کویلی برای ظرفیت‌های بالاتر کارآیی بیشتری دارد.
از منبع کویل دار به دلیل کارایی بیشتر ، در ساختمان های تجاری و برج ها استفاده می شود ولی از منبع دوجداره بیشتر در منازل و ساختمان های مسکونی استفاده می شود.

معمولا جنس متریال مصرفی در منابع دوجداره فلز است که این بدان معنی است که در صورت خرابی امکان تعمیر بسی سخت بوده و هزینه ی بالایی را در پی خواهد داشت در عین حال در منابع کویل دار به دلیل وجود کویل راندمان کاری و سرعت گرم کردن بالاتر است و همچنین عملیات رسوب زدایی راحت تر قابل انجام است.

مطلب مرتبط:   حل مشکل سوراخ شدن مخزن آبگرمکن ایستاده

مخزن کویل دار در مقایسه با منبع دوجداره،به دلیل داشتن کویل‌های مسی و صفحه لوله و کلگی چدنی و فلنج دارای قیمت بالاتری میباشد. از طرفی استفاده از منبع کویل دار ایستاده (به دلیل دارا بودن پمپ در گردش و کویل مسی بیشتر برای ایجاد بازده مناسب) نسبت به منبع کویل دار خوابیده و منبع دوجداره نیز هزینه بیشتری دارد. در مورد منبع دوجداره بیشتر بدانید.

شرکت شوفاژ کاران اهورا، یکی از  شرکت‌های تولید کننده تجهیزات گرمایشی انواع تجهیزات تصفیه از جمله سختی گیر و فیلتر شنی و … ، انواع آبگرمکن‌ها، منابع ذخیره و از این قبیل تجهیزات می‌باشد.
شما می توانید هر هنگام که اراده کنید با نمایندگان و کارشناسان ما تماس بگیرید و جهت خرید یا مشاوره اقدام فرمایید.

تلفن تماس : ۹۸۲۱۶۶۳۱۱۴۸۲+

(۲ امتیاز) - ۵/۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست محتوا